گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین اجزای خودروهای مدرن است که وظیفه انتقال قدرت به چرخها را بر عهده دارد. عملکرد صحیح این گیربکس، نه تنها رانندگی را برای شما آسانتر میکند بلکه به افزایش طول عمر خودرو نیز کمک میکند. با این حال، مشکلاتی مانند داغ شدن گیربکس اتوماتیک میتواند کارایی خودرو را کاهش داده و باعث آسیب به گیربکس و تحمیل هزینههای مضاعف به شما شود. تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک تهران با ارائه خدمات حرفهای، آماده رفع مشکلات گیربکس اتومات شماست. در ادامه از رنو تهران به بررسی علل و روشهای جلوگیری از این مشکل میپردازیم.
علت داغ شدن گیربکس اتوماتیک
1. کیفیت پایین یا کمبود روغن گیربکس
روغن گیربکس، بهعنوان یکی از اجزای اساسی در عملکرد سیستم انتقال قدرت، نقش حیاتی در کاهش اصطکاک و انتقال حرارت دارد. روغن با جذب حرارت تولیدشده توسط قطعات متحرک گیربکس، دما را در محدوده ایمن نگه میدارد.
- کیفیت پایین روغن: در صورتی که روغن گیربکس به دلیل استفاده طولانیمدت یا آلوده شدن کیفیت خود را از دست بدهد، خاصیت روانکاری آن کاهش مییابد و احتمال ایجاد اصطکاک و داغ شدن افزایش مییابد. روغن کهنه یا آلوده ممکن است قادر به انتقال حرارت بهطور مؤثر نباشد و باعث افزایش دمای داخلی گیربکس شود.
- کمبود روغن: در صورتی که سطح روغن گیربکس پایین باشد، این کمبود باعث افزایش اصطکاک در قطعات داخلی گیربکس میشود که به نوبه خود منجر به داغ شدن و خرابی سیستم گیربکس میشود. بررسی منظم سطح و کیفیت روغن گیربکس میتواند از این مشکل پیشگیری کند.
2. نقص در سیستم خنککننده گیربکس
گیربکسهای اتوماتیک معمولاً دارای سیستمهای خنککننده هستند که وظیفه کاهش دمای روغن گیربکس و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد را بر عهده دارند. این سیستمها معمولاً از یک رادیاتور روغن یا یک مبدل حرارتی برای انتقال حرارت استفاده میکنند.
- نقص در سیستم خنککننده: اگر رادیاتور یا مبدل حرارتی به درستی عمل نکند، روغن گیربکس نمیتواند به خوبی خنک شود و دمای آن به سرعت افزایش مییابد. این افزایش دما میتواند به قطعات داخلی آسیب جدی وارد کند. برخی از علل نقص در سیستم خنککننده شامل مسدود شدن لولهها، خرابی پمپ یا مشکل در گردش هوا هستند.
3. استفاده نادرست از خودرو
رانندگی در شرایطی که فشار زیادی به گیربکس وارد میکند، میتواند یکی از علل اصلی داغ شدن آن باشد.
- رانندگی در ترافیک سنگین: در ترافیک سنگین، خودرو برای مدتزمان طولانی در حالت حرکت کند یا توقفکرده قرار دارد. این وضعیت باعث میشود گیربکس بهطور مداوم کار کند، بدون آنکه فرصت خنک شدن داشته باشد.
- بارگیری بیش از حد: هنگامی که خودرو بار زیادی حمل میکند، فشار بیشتری به سیستم گیربکس وارد میشود و این میتواند منجر به افزایش دمای روغن و داغ شدن گیربکس شود.
- رانندگی در مسیرهای شیبدار: رانندگی در جادههای شیبدار بهویژه هنگام شتابگیری و کاهش سرعت مکرر، فشار زیادی به گیربکس وارد میآورد. این شرایط میتواند باعث افزایش حرارت و داغ شدن آن گردد.
4. عوامل محیطی
عوامل محیطی نظیر دمای بالای هوا و شرایط تهویه نادرست میتوانند تأثیر زیادی بر دمای گیربکس داشته باشند.
- دمای بالای هوا: در مناطق گرمسیری یا در روزهای بسیار گرم، دمای محیط میتواند بهطور مستقیم بر دمای گیربکس تأثیر بگذارد. اگر هوا به اندازه کافی خنک نباشد، سیستم خنککننده گیربکس ممکن است نتواند حرارت اضافی را بهطور مؤثر از سیستم دفع کند.
- عدم تهویه مناسب: اگر خودرو در شرایطی رانده شود که جریان هوا به درستی در اطراف سیستم انتقال قدرت جریان نداشته باشد، این امر میتواند منجر به افزایش دما شود. بهویژه در خودروهای قدیمیتر یا در شرایط خاص، ممکن است مشکلات تهویه وجود داشته باشد که باعث داغ شدن گیربکس گردد.
علائم و نشانههای داغ شدن گیربکس اتوماتیک
گیربکس یکی از اجزای کلیدی خودرو است که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخها را بر عهده دارد. عملکرد صحیح این بخش تأثیر مستقیمی بر راندمان خودرو و تجربه رانندگی دارد. اما یکی از شایعترین مشکلاتی که میتواند گیربکس را تهدید کند، داغ شدن بیش از حد است.
کاهش عملکرد گیربکس
یکی از نخستین نشانههای داغ شدن گیربکس، کاهش قدرت خودرو و تأخیر در تعویض دندهها است.
- تأخیر در تعویض دندهها ممکن است به صورت واضح حس شود؛ برای مثال، خودرو به زمان بیشتری نیاز دارد تا از دندهای به دنده دیگر منتقل شود. این نقصیه ممکن است منجر به لرزش گیربکس اتوماتیک یا تقه زدن گیربکس اتوماتیک شود.
- کاهش شتاب خودرو و احساس ضعف در عملکرد، معمولاً نشان میدهد که سیستم گیربکس تحت فشار یا داغ است.
چرا این اتفاق میافتد؟
روغن گیربکس در حالت داغ نمیتواند وظیفه روانکاری و خنککنندگی قطعات را به درستی انجام دهد. این امر منجر به اصطکاک و کاهش کارایی میشود.
هشدارهای نمایشگر(چراغ چک)
بسیاری از خودروهای جدید مجهز به سیستمهایی عیب یابی هستند که مشکلات مربوط به گیربکس، از جمله افزایش دما را به راننده اطلاع میدهند.
- چراغ هشدار دما: این چراغ معمولاً به شکل آیکون دماسنج روی نمایشگر ظاهر میشود.
- پیامهای متنی: برخی خودروها پیامهایی مانند “دمای گیربکس بالا است” نمایش میدهند.
چه باید کرد؟
هنگامی که چنین هشداری مشاهده کردید، بهتر است خودرو را متوقف کرده و اجازه دهید سیستم گیربکس خنک شود. ادامه رانندگی در این شرایط میتواند منجر به آسیب جدی شود.
بوی سوختگی
یکی دیگر از علائم واضح داغ شدن گیربکس، استشمام بوی سوختگی است که معمولاً ناشی از گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است.
- بوی تند و ناخوشایند: این بو ممکن است هنگام رانندگی یا پس از توقف خودرو احساس شود.
دلیل بوی سوختگی:
روغن گیربکس وظیفه خنککنندگی و روانکاری دارد، اما در دماهای بالا، این روغن شروع به تجزیه میکند و بوی سوختگی ایجاد میشود.
چه کاری انجام دهیم؟
به محض احساس بوی سوختگی، خودرو را بررسی کنید و از یک تعمیرکار متخصص بخواهید وضعیت روغن و گیربکس را بررسی کند.
تغییر رنگ روغن
روغن گیربکس در حالت عادی به رنگ قرمز روشن است. تغییر رنگ آن به قهوهای یا سیاه میتواند نشانهای از داغ شدن بیش از حد باشد.
- چگونه روغن را بررسی کنیم؟
- کاپوت خودرو را باز کرده و میله اندازهگیری روغن گیربکس را بیرون بکشید.
- رنگ و بوی روغن را بررسی کنید. اگر رنگ آن تیره و بوی سوختگی دارد، احتمالاً گیربکس داغ شده است.
نکته طلایی: تغییر رنگ روغن نشاندهنده تخریب کیفیت آن است. روغن قدیمی یا داغ شده نمیتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، که این امر خطر آسیب به قطعات داخلی گیربکس را افزایش میدهد.
مشکلات ناشی از داغ شدن گیربکس اتوماتیک
- آسیب به قطعات داخلی: دمای بالا میتواند باعث خرابی قطعات حساس داخل گیربکس شود.
- کاهش عمر مفید خودرو: داغ شدن مکرر گیربکس باعث کاهش عمر مفید سیستم انتقال قدرت میشود.
- افزایش هزینههای تعمیراتی: مشکلات ناشی از دمای بالا معمولاً هزینههای تعمیرات سنگینی به دنبال دارد.
4 راه جلوگیری از داغ شدن گیربکس اتوماتیک
- تعویض منظم روغن گیربکس: انجام سرویس دورهای گیربکس منظم؛ استفاده از روغن با کیفیت و تعویض آن در فواصل زمانی مشخص میتواند نقش مهمی در جلوگیری از داغ شدن داشته باشد.
- بررسی سیستم خنککننده: اطمینان حاصل کنید که سیستم خنککننده گیربکس به درستی کار میکند و در صورت نیاز آن را سرویس کنید.
- رانندگی اصولی: اجتناب از رانندگی طولانی در شرایط سخت مانند ترافیک سنگین یا مسیرهای پرشیب.
- سرویس دورهای: مراجعه به تعمیرگاههای تخصصی برای بررسی وضعیت گیربکس و انجام سرویسهای دورهای.
تعمیر داغ شدن گیربکس اتوماتیک
در صورت بروز مشکل، تشخیص دقیق علت داغ شدن گیربکس بسیار اهمیت دارد. تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک رنو تهران با داشتن تجهیزات مدرن و تیم مجرب، آماده ارائه خدمات حرفهای برای تعمیر انواع گیربکسهای اتوماتیک است. ما بهطور ویژه در تعمیر گیربکس اتومات خودروهای رنو مگان، تالیسمان و کپچر تخصص داریم.
خدمات ما شامل:
- تعویض و بررسی روغن گیربکس.
- سرویس سیستم خنککننده و فیلتر گیربکس.
- تعمیر و تعویض شیر برقی گیربکس.
نتیجهگیری
داغ شدن گیربکس اتوماتیک میتواند مشکلات جدی برای خودرو ایجاد کند. با رعایت نکات پیشگیری و سرویسهای دورهای، میتوان از این مشکل جلوگیری کرد. اگر با مشکل داغ شدن گیربکس مواجه شدید، با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی ما در تهران، مشکل را بهصورت حرفهای برطرف کنید.
تماس با ما: برای مشاوره و رزرو وقت سرویس، همین حالا با تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک رنو تهران تماس بگیرید.