روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک اتوماتیک یکی از مهم‌ترین ارورها در خودروهای اتوماتیک است که روشن شدن آن می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکلات مختلف در خودرو باشد. در خودروهای اتوماتیک، دلایل متعددی می‌تواند موجب روشن شدن این چراغ شود. از مشکلات موتور گرفته تا مسائل مربوط به گیربکس اتوماتیک و سنسورهای آن. در این مقاله از رنو تهران به بررسی دلایل روشن شدن چراغ چک اتوماتیک و نحوه رفع آن و تعمیر گیربکس اتومات خواهیم پرداخت.

مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک در ماشین‌های اتوماتیک

علت روشن شدن چراغ چک در حالت درجا
بررسی علت روشن شدن چراغ چک در حالت درجا-رنو تهران

در این بخش، دلایل مختلف روشن شدن چراغ چک در خودروهای اتوماتیک را دسته‌بندی می‌کنیم و هر یک را به طور مفصل توضیح می‌دهیم.

1. مشکلات مربوط به سیستم اگزوز

خرابی سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن یکی از اجزای اصلی سیستم اگزوز است که میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را اندازه‌گیری می‌کند. خرابی این سنسور می‌تواند باعث اختلال در عملکرد موتور و روشن شدن چراغ چک شود. علائم خرابی شامل افزایش مصرف سوخت، کاهش عملکرد موتور و تغییرات غیرعادی در سرعت و شتاب خودرو می‌باشد.

خرابی مبدل کاتالیزور
مبدل کاتالیزور برای کاهش آلودگی‌های گازی در خودرو عمل می‌کند. در صورتی که این قطعه خراب شود، می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. علائم خرابی شامل کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و بوی گوگرد از اگزوز است.

2. نقص سیستم سوخت‌رسانی

خرابی سنسور جریان هوا (MAF)
سنسور MAF مسئول اندازه‌گیری جریان هوای ورودی به موتور است. خرابی این سنسور می‌تواند باعث اختلال در مخلوط سوخت و هوا و روشن شدن چراغ چک شود. علائم خرابی این سنسور شامل شتاب‌گیری کند، افزایش مصرف سوخت و عملکرد ضعیف موتور است.

مشکلات مربوط به انژکتورها
انژکتورها سوخت را به موتور تزریق می‌کنند. خرابی یا مسدود شدن انژکتورها می‌تواند منجر به عدم تزریق صحیح سوخت و روشن شدن چراغ چک شود. علائم شامل لرزش موتور، عملکرد نامنظم و خاموش شدن موتور در حالت درجا است.

3. نقص در سیستم جرقه‌زنی

خرابی شمع‌ها و وایرها
شمع‌ها و وایرها مسئول ایجاد جرقه در موتور هستند. خرابی یا فرسودگی این قطعات می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود. علائم خرابی شامل روشن شدن چراغ چک، کاهش شتاب، لرزش موتور و مصرف بالای سوخت است.

خرابی کوئل
کوئل برای ایجاد جرقه در شمع‌ها استفاده می‌شود. خرابی کوئل می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف موتور و روشن شدن چراغ چک شود. علائم خرابی کوئل شامل روشن شدن چراغ چک، کاهش قدرت موتور و شتاب‌گیری کند است.

4. مشکلات مربوط به سیستم انتقال قدرت (گیربکس اتوماتیک)

مشکلات مربوط به سنسورهای گیربکس
سنسورهای گیربکس مانند سنسور سرعت و دما می‌توانند در صورت خرابی، باعث روشن شدن چراغ چک شوند. علائم خرابی این سنسورها شامل تعویض دنده‌های غیرعادی، شتاب‌گیری کند و توقف‌های غیرمنتظره است.

مشکلات مربوط به شیرهای برقی گیربکس
شیرهای برقی گیربکس برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها استفاده می‌شوند. خرابی این قطعات می‌تواند منجر به عملکرد نادرست گیربکس و روشن شدن چراغ چک شود. علائم خرابی شامل انتقال غیرعادی دنده‌ها و لرزش در حین رانندگی است.

کثیفی یا کمبود روغن گیربکس
روغن گیربکس نقش حیاتی در عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک دارد. کمبود یا کثیفی روغن می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در گیربکس و روشن شدن چراغ چک شود. علائم کمبود روغن شامل تغییرات در سرعت دنده، لرزش گیربکس اتوماتیک و صدای  گیربکس اتوماتیک است.

5. سایر موارد

شل بودن درب باک بنزین
در صورتی که درب باک بنزین به درستی بسته نشود، می‌تواند باعث ورود بخارات بنزین به سیستم و روشن شدن چراغ چک شود. علائم این مشکل شامل روشن شدن چراغ چک و عدم عملکرد صحیح سیستم سوخت‌رسانی است.

مشکلات مربوط به باتری و سیستم شارژ
مشکلات در باتری یا سیستم شارژ خودرو می‌تواند منجر به کاهش ولتاژ و عملکرد نادرست خودرو و روشن شدن چراغ چک شود. علائم این مشکلات شامل کاهش قدرت موتور و روشن شدن چراغ چک به همراه مشکلات روشن شدن خودرو است.

مشکلات مربوط به سیستم EVAP (سیستم کنترل بخارات بنزین)
سیستم EVAP برای جلوگیری از انتشار بخارات بنزین به هوا طراحی شده است. خرابی این سیستم می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. علائم خرابی سیستم EVAP شامل بوی بنزین و مشکلات عملکرد موتور است.

رفع مشکل چراغ چک اتوماتیک

  1. دیاگ زدن خودرو: اولین گام در شناسایی علت روشن شدن چراغ چک، انجام تست دیاگ است تا خطاهای مربوط به موتور و سیستم‌های دیگر شناسایی شوند.
  2. نگهداری منظم و سرویس دوره‌ای: بررسی و تعویض منظم قطعات مانند شمع‌ها، فیلتر هوا، روغن موتور و روغن گیربکس می‌تواند به پیشگیری از بروز مشکلات کمک کند.
  3. مشاوره با تعمیرگاه تخصصی: در صورت پیچیدگی مشکل، توصیه می‌شود به یک تعمیرگاه تخصصی خودروهای اتوماتیک مراجعه کنید.
دلایل روشن شدن چراغ چک اتوماتیک
راهنمایی تصویری شناخت روشن شدن چراغ چک

علت روشن شدن چراغ CVT

چراغ CVT (که معمولاً به عنوان “چراغ چک گیربکس” شناخته می‌شود) می‌تواند به دلایل مختلف روشن شود که معمولاً مربوط به مشکلات سیستم انتقال قدرت خودرو با گیربکس متغیر پیوسته (CVT) است. در اینجا برخی از دلایل رایج روشن شدن چراغ CVT را آورده‌ایم:

1. کمبود یا کثیفی روغن گیربکس CVT

یکی از دلایل رایج روشن شدن چراغ CVT، کمبود یا کثیفی روغن گیربکس است. روغن گیربکس CVT نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح گیربکس ایفا می‌کند و اگر سطح روغن کافی نباشد یا روغن آلوده شود، ممکن است باعث ایجاد اصطکاک و آسیب به قطعات داخلی گیربکس شود. علائم معمول شامل تغییرات ناگهانی در دنده‌ها، صدای غیرعادی از گیربکس و شتاب‌گیری کند است. 5+1 دلیل اصلی روغن ریزی گیربکس اتومات را بخوانید.

2. خرابی سنسورها

در گیربکس‌های CVT، سنسورهایی برای اندازه‌گیری دما، فشار و موقعیت دنده وجود دارند. خرابی هر یک از این سنسورها می‌تواند باعث روشن شدن چراغ CVT شود. سنسورهای فشار، دما و سرعت می‌توانند به گیربکس اطلاعات نادرستی بدهند و منجر به عملکرد نادرست سیستم شوند.

3. خرابی یا کثیفی تسمه یا کمربند CVT

گیربکس‌های CVT از یک تسمه یا کمربند برای انتقال نیرو استفاده می‌کنند. اگر این تسمه فرسوده، کثیف یا آسیب دیده باشد، عملکرد گیربکس به خطر می‌افتد. در این صورت، چراغ CVT روشن می‌شود و شما باید از تعمیرگاه‌های تخصصی برای بررسی و تعویض تسمه استفاده کنید.

4. مشکل در شیرهای برقی گیربکس

شیرهای برقی موجود در گیربکس‌های CVT برای تنظیم میزان فشار و تغییر دنده‌ها استفاده می‌شوند. خرابی یا عملکرد نادرست این شیرها می‌تواند باعث روشن شدن چراغ CVT شود و مشکلاتی مانند تغییر دنده‌های غیرعادی یا عدم توانایی در تعویض دنده‌ها ایجاد کند.

5. مشکل در واحد کنترل الکترونیکی (ECU) گیربکس

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مسئول مدیریت و تنظیم عملکرد گیربکس است. اگر ECU دچار مشکل شود، ممکن است چراغ CVT روشن شود و باعث عملکرد نادرست گیربکس گردد. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی قطعات داخلی ECU یا نیاز به به‌روزرسانی نرم‌افزار سیستم باشد.

6. مشکلات در سیستم انتقال قدرت

گیربکس‌های CVT ممکن است به مشکلاتی مانند خرابی قطعات داخلی گیربکس، کمبود فشار هیدرولیکی یا مشکلات در چرخ دنده‌های داخلی برخورد کنند که می‌تواند باعث روشن شدن چراغ CVT شود. این نوع مشکلات معمولاً نیاز به تعمیرات پیچیده دارند و باید در تعمیرگاه‌های تخصصی بررسی شوند.

7. گرم شدن بیش از حد گیربکس

گرم شدن زیاد گیربکس یکی از مشکلات رایج در خودروهای دارای گیربکس CVT است. این مشکل می‌تواند به دلیل رانندگی در شرایط دشوار (مانند ترافیک سنگین یا مسیرهای کوهستانی) یا نقص در سیستم خنک‌کننده گیربکس ایجاد شود. در چنین مواردی، سیستم هشدار خودرو (چراغ CVT) روشن می‌شود تا به راننده اطلاع دهد که گیربکس در حال داغ شدن است.

8. مشکلات در سیستم کلاچ گیربکس CVT

در برخی از گیربکس‌های CVT، سیستم کلاچ به عنوان بخشی از انتقال قدرت عمل می‌کند. خرابی یا مشکل در کلاچ می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف گیربکس و روشن شدن چراغ CVT شود. علائم این مشکل شامل لرزش و صدای غیرعادی در هنگام تعویض دنده است.

نکته:

اگر چراغ CVT در خودرو روشن شد، بهتر است سریعاً وضعیت گیربکس را بررسی کنید. مشکلات مربوط به گیربکس CVT ممکن است از مسائل ساده مانند کمبود روغن تا مشکلات پیچیده‌تر مانند خرابی قطعات داخلی گیربکس یا سنسورها متغیر باشد. در هر صورت، توصیه می‌شود که به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس CVT مراجعه کرده و با استفاده از تست دیاگ، علت دقیق مشکل را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای تعمیر انجام دهید.

روشن شدن چراغ at در کلوت

رفع مشکل چراغ چک اتوماتیک
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک غرب تهران

چراغ AT (یا چراغ چک گیربکس اتوماتیک) در خودروهای کلوت (Clio) و دیگر خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک می‌تواند به دلایل مختلفی روشن شود که این چراغ معمولاً نشان‌دهنده مشکلات در سیستم انتقال قدرت (گیربکس) خودرو است.  به مهم‌ترین دلایل رایج روشن شدن چراغ AT در خودروهای کلوت موارد زیر است.

1. کمبود یا کثیفی روغن گیربکس اتوماتیک

یکی از علل رایج روشن شدن چراغ AT در خودروهای کلوت، کمبود یا کثیفی روغن گیربکس است. روغن گیربکس اتوماتیک وظیفه روان‌سازی قطعات گیربکس و کاهش اصطکاک را بر عهده دارد. کمبود روغن یا آلوده بودن آن می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف گیربکس، ایجاد داغی بیش از حد و در نتیجه روشن شدن چراغ AT شود. علائم معمول این مشکل شامل تعویض دنده‌های غیرعادی، صدای گیربکس و شتاب‌گیری کند است.

2. خرابی سنسورها

در گیربکس‌های اتوماتیک، سنسورهایی برای اندازه‌گیری فشار، دما و موقعیت دنده‌ها وجود دارند. خرابی یا عملکرد نادرست این سنسورها می‌تواند باعث ارسال سیگنال‌های اشتباه به واحد کنترل گیربکس (TCU) و روشن شدن چراغ AT شود. خرابی این سنسورها می‌تواند باعث تعویض نادرست دنده‌ها یا عملکرد ناپایدار گیربکس شود.

3. مشکلات در سیستم کنترل الکترونیکی (ECU) گیربکس

سیستم کنترل الکترونیکی (ECU) یا واحد کنترل گیربکس (TCU) مسئول مدیریت و کنترل عملکرد گیربکس است. خرابی در ECU می‌تواند باعث عملکرد نادرست گیربکس و روشن شدن چراغ AT شود. این مشکلات معمولاً به دلیل خرابی قطعات الکترونیکی یا نیاز به به‌روزرسانی نرم‌افزار سیستم بروز می‌دهند.

4. خرابی یا عملکرد نادرست کلاچ‌های گیربکس

در گیربکس‌های اتوماتیک، کلاچ‌ها نقش مهمی در انتقال قدرت ایفا می‌کنند. خرابی یا فرسودگی کلاچ‌ها می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ AT شود. علائم این مشکل شامل لرزش در هنگام تعویض دنده‌ها، شتاب‌گیری غیرعادی و توقف‌های غیرمنتظره است.

5. مشکلات در شیرهای برقی گیربکس

شیرهای برقی موجود در گیربکس‌های اتوماتیک برای تنظیم فشار و تغییر دنده‌ها استفاده می‌شوند. خرابی یا عملکرد نادرست این شیرها می‌تواند باعث تغییرات غیرعادی در تعویض دنده‌ها و در نهایت روشن شدن چراغ AT شود.

6. گرم شدن بیش از حد گیربکس

گرم شدن بیش از حد گیربکس در شرایط رانندگی سخت (مانند ترافیک سنگین یا مسیرهای کوهستانی) می‌تواند باعث روشن شدن چراغ AT شود. در این حالت، گیربکس به دلیل دمای بالا نمی‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد و این مشکل ممکن است به خرابی قطعات داخلی گیربکس یا حتی آسیب به قطعات الکترونیکی منجر شود.

7. خرابی در سیستم انتقال قدرت (پاورترن)

مشکلات در اجزای سیستم انتقال قدرت، مانند خرابی در شافت‌های انتقال قدرت، می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب گیربکس و روشن شدن چراغ AT شود. این مشکلات معمولاً نیاز به بررسی دقیق توسط مکانیک متخصص دارند.

8. مشکلات در سیستم خنک‌کننده گیربکس

گیربکس‌های اتوماتیک برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، به یک سیستم خنک‌کننده نیاز دارند. خرابی در این سیستم می‌تواند منجر به داغ شدن گیربکس و روشن شدن چراغ AT شود. در این صورت، مشکل باید توسط تعمیرکار مجرب بررسی و رفع شود.

نکته:

اگر چراغ AT در خودرو کلوت روشن شد، باید بلافاصله اقدام به بررسی دقیق سیستم گیربکس کنید. مشکلاتی مانند کمبود روغن گیربکس، خرابی سنسورها، مشکلات الکترونیکی یا خرابی قطعات گیربکس می‌توانند علت روشن شدن این چراغ باشند. برای تشخیص دقیق علت مشکل، توصیه می‌شود که خودرو را به تعمیرگاه‌های تخصصی گیربکس اتوماتیک ببرید و از ابزارهای پیشرفته مانند دیاگ برای تشخیص خطا استفاده کنید. هرگونه تاخیر در رفع این مشکلات می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و هزینه‌های بالا برای تعمیرات آینده شود.

مهم ترین دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک را مطالعه کنید.

علت روشن شدن چراغ چک در حالت درجا

در صورتی که چراغ چک در حالت درجا (در وضعیت حرکت نکردن) روشن شود، این می‌تواند نشانه‌ای از خرابی در سیستم‌های مربوط به گیربکس یا موتور باشد. این وضعیت معمولاً به مشکلاتی مانند:

  • فشار غیرعادی در سیستم گیربکس.
  • خرابی سنسور دمای گیربکس.
  • مشکلات در سنسور سرعت خودرو اشاره دارد.

علت روشن شدن چراغ چک بعد از بنزین زدن

گاهی اوقات پس از سوخت‌گیری، ممکن است چراغ چک خودرو روشن شود. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله:

  • مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی.
  • خرابی سنسورهای اکسیژن یا MAF.
  • عدم اتصال صحیح درب باک باشد.

چرا چراغ چک اتوماتیک چشمک می‌زند؟

چشمک زدن چراغ چک اتوماتیک می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد. این علامت معمولاً زمانی دیده می‌شود که مشکلی در موتور یا گیربکس وجود داشته باشد که باید فوراً به آن رسیدگی شود.

 

تعمیرگاه‌ گیربکس اتوماتیک غرب تهران

اگر با مشکلی در گیربکس اتوماتیک یا چراغ چک مواجه شدید، بهتر است به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. این تعمیرگاه‌ها با استفاده از ابزارهای پیشرفته و مکانیک‌های متخصص، قادر به تشخیص و تعمیر مشکلات پیچیده گیربکس خواهند بود.

هزینه تعمیر چراغ چک اتوماتیک

هزینه تعمیر و رفع مشکل چراغ چک به علت خرابی آن بستگی دارد. مشکلات ساده‌تر مانند تعویض سنسور یا تغییر روغن گیربکس ممکن است هزینه کمی داشته باشد، در حالی که مشکلات پیچیده‌تری مانند خرابی گیربکس یا سیستم انتقال قدرت می‌تواند هزینه بالاتری در پی داشته باشد.

نکته: انجام سرویس دوره‌ای گیربکس بهترین راه کاهش هزینه مربوط به گیربکس اتوماتیک است.

نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک و چراغ چک

همواره باید به علائمی که نشان‌دهنده خرابی گیربکس اتوماتیک هستند، توجه کرد. این علائم عبارتند از:

  • تغییرات ناگهانی در دنده‌ها.
  • لرزش غیرعادی هنگام تعویض دنده.
  • شتاب‌گیری کند یا غیرمنظم.

نتیجه‌گیری

روشن شدن چراغ چک در خودروهای اتوماتیک می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از مشکلات ساده تا ایرادات جدی در گیربکس اتوماتیک. برای جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر، توصیه می‌شود که به محض روشن شدن چراغ چک، خودرو را برای دیاگ زدن و بررسی دقیق به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ببرید.

📍 آدرس:

تهران، بالاتر از میدان آزادی، میدان رحمانی، ورودی شهرک آپادانا، کارواش آپادانا، تعمیرگاه رنو وان

📞 تلفن تماس:  ۰۹۳۹۳۹۸۲۰۰ 

   تلفن تماس فوری: ۰۹۱۲۰۹۶۸۱۷۳

🌐 وب‌سایت: https://reno-tehran.ir/

موارد مشابه
same items
ترموستات وسیله‌ای است که به صورت اتوماتیک دما موتور را تنظیم می‌کند . مناسب ترین دما برای ...
۵ بهمن ۱۴۰۳
0دیدگاه
روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهم‌ترین اجزاء برای حفظ عملکرد صحیح گیربکس خودرو است. این روغن...
۳۰ دی ۱۴۰۳
0دیدگاه
تعمیر رنو کپچر در تهران با خدمات طلایی فقط در رنو تهران، رنو کپچر از وقتی که به بازار خودر...
۲۴ دی ۱۴۰۳
0دیدگاه
جلوبندی رنو تلیسمان تضمین‌کننده رانندگی راحت و ایمن رنو تلیسمان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین...
۱۸ دی ۱۴۰۳
0دیدگاه
تصور کنید در حال رانندگی با رنو ساندرو خود در جاده هستید، ناگهان با شنیدن صداهای غیرعادی ا...
۱۵ دی ۱۴۰۳
0دیدگاه
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک ا...
۹ مرداد ۱۴۰۲
1دیدگاه
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک ا...
۹ مرداد ۱۴۰۲
1دیدگاه
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک ا...
۲۴ تیر ۱۴۰۲
0دیدگاه
دیدگاه‌ها
COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button